Faun trainingen bewijzen al ruim 15 jaar, dat in relatief korte tijd complexe doelen kunnen worden bereikt, met als basis "ervarend leren".
Communicatie Training in Franse Ardennen
Klant: Haagse Hogeschool
De Opleiding voor Management, Economie en Recht van de Haagse Hogeschool geeft een training Communicatieve Vaardigheden aan zijn tweedejaars studenten. Sinds 2002 organiseert Faun jaarlijks voor rond de honderd studenten deze training.
De leerdoelen van deze training zijn, het leren kennen, herkennen en toepassen van:
- Algemene Communicatieve Vaardigheden en Team Synergie
- Gespreksvaardigheden
- Informatie verkrijgen en verstrekken
- Planmatig Werken
- Feedback geven en ontvangen
- Individueel presenteren
Om boven omschreven doelen te bereiken laat Faun de deelnemers in kleine, vaste teams opereren. Deze teams maken een meerdaagse uitdagende tocht door een uitgestrekt ongerept bosgebied in de Franse Ardennen. Tijdens deze tocht moeten de teams allerlei opdrachten vervullen. Elk van deze opdrachten wordt uitgevoerd onder leiding van steeds een ander lid van het team. Deze teamleider heeft als taak de opdracht af te stemmen met de opdrachtgever. De verschillende opdrachten worden geobserveerd en geëvalueerd door Faun-trainers. Tijdens de momenten waarop de verschillende teams gezamenlijk aanwezig zijn, wordt de theoretische basis toegelicht.
Omdat de teams zich gedurende meerdere dagen moeten verplaatsen, worden de teamleden gedwongen de gevolgen van hun handelen/gedrag te ondergaan. De natuur vormt hierbij een dwingende factor die niet genegeerd kan worden. B.v.: Wie geen bivak bouwt wordt nat!
De voordelen van een goede teamsynergie worden duidelijk gevoeld: een goede samenwerking en de inbreng van alle teamleden is onontbeerlijk bij het tot een goed einde brengen van de verschillende opdrachten.
Door gebruik te maken van natuurlijke stress factoren zoals hoogte, tijdsdruk, water, fysieke vermoeidheid, koude, etc. zijn de leermomenten voor alle deelnemers zeer indringend.
Om de teamprestaties nog extra te benadrukken loopt er als rode draad door het gehele programma een competitie element.
Het gehele traject bestaat uit:
- Inhoudelijk afstemmingsgesprek
- Introductie dag communicatie training
- De training, duur: 3 dagen